mandag 20. oktober 2008

En ønskedrøm

Jeg går bortover gata en varm vårdag i Brisbane, og ser irritert bort på hver eneste søppeldunk jeg finner. Pengene i lommeboka skranter, og fingrene klør etter å hente opp det som ligger der. Men jeg veit det er håpløst. Veit det er en umulig ønskedrøm å tjene penger på den måten. De ligger strødd over alt. Store, små, noen med skvetter igjen. Alle ligger de der og skriker sine stumme skrik etter hjelp, etter en barmhjertig sjel som vil ta dem med seg og plassere dem der de hører hjemme. Tårene presser på idet min inngrodde tanke på at alle jeg møter MÅ tas med virker som et latterlig barnslig eventyr. Øynene mine flakker vilt etter en Rema 100, et Meny skilt, en Kiwi butikk! Hva som helst, vær så snill!!
Men nei. Her er det bare Coles, K-mart og Franklin. Og alle er like tomme for det jeg så sårt trenger.

En pantemaskin.

For her i Australia får du nemlig ingen penger for tomflaskene dine. Ingen maskin ønsker å ta imot dem, og ingen vennlige pantemerker er å se noen sted.

Her lever ikke flaskene evig slik som i Norge. Her er det ingen pantegaranti. Den stakkars bomsen du ser stabbe rundt i Sofienbergparken i Oslo på jakt etter disse merkene, ler rått idet jeg lager en halvveis bevegelse i retning flaskene. Jeg tok det for gitt i så mange år. Tok det for gitt at hvis alt håp var ute, fantes det fortsatt en god måte å tjene penger på. Jeg gjorde det da jeg var liten, på stranda om sommeren før jeg var gammel nok til sommerjobb, men likevel ville ha en mentos. Jeg gjorde det i Bergen nå i vår da billetten til Australia slukte det meste av lønna mi. Men nå er det slutt.

Her finnes det intet håp. Bare tomme flasker i hver eneste søppeldunk jeg ser.

7 kommentarer:

Heidi sa...

Det er så merkelig å lese "en varm vårdag" mens regnet her i Bergen hagler ned (innimellom er det faktisk haggel) og vinden brekker paraplyen din. Her er det bare kalde høstdager for tida.

Iselin sa...

Hehe, deg og flaskepanting altså ;)
Hva driver dere med om dagen da? Jobber? I så fall, med hva da?

Randi sa...

Så dumt at de ikke tar imot tomflaker. De blir vel strødd overalt da?
Her har det også vært rene vår-været i dag. Nydelig sol, og jeg har hatt fri etter jobbehelg. Dagen ble brukt til å polere båt.

Tormod sa...

Så Australia er ikke så miljøvennlig at de tar imot pant på tomflasker? Det var dårlig!
Hvordan har dere det ellers? Er dere på jakt etter ny jobb? Her hjemme varierer været fra dag til dag! I helgen var det nydelig! Neste helg skal jeg til Bergen! Da får vi se!

Runa sa...

Hei dere to.
Nå har vi akkurat kommet hjem fra Gran Canaria og stekende sol i 14 dager, så jeg skjønner hete-problematikken. Det er så interessant å lese det dere skriver, jeg ler med dere og føler med dere når alt ikke er så bra. Men det er en utrolig sosial læringsreise dere er på nå - på godt og vondt. Det er godt dere har hverandre og håper dere snart får napp på jobbsøknadene, slik at det ikke blir så smalhans. Ønsker dere lykke til videre og ser fram mot neste underholdende blogg. Klem fra
Runa.

Jette sa...

Hallo begge to.
Nå er det tredje gangen jeg skriver til dere og jeg håper fortsatt dere har det godt. Jeg må lære meg å aktivere mine kommentarer. Ingen pant - håper dere har fått jobb og nyter bedre tider. Er det mye søppel som ligger og flyter? Gode hilsener fra Jette

Familien BS sa...

Du skriver alltid på en sånn måte at jeg blir revet med;) Ellers, hva tenker du på for tiden, da?

"Synne", jeg må si at du var ei av de koseligste å jobbe med på sykehjemmet!

Jeg leste på "Tre minutter" at ho som jobber på bokfabrikken, heter Susanna. Det er et dekknavn/kallenavn, ikke sant?

Hilsen Øyvind i Bergen

PS: Har du sjekka ut blogspot-siden til meg og familien. Det er mange bilder av lille Ingrid der.